Vad gör jag när min Google Drive börjar bli full?

(Uppdaterad 2021-05-21)

Varje Google-användare får hela 15 GB gratis Google-moln-lagring med sitt konto. Tjänsterna Google Drive, Gmail och Google Foto delar på det här utrymmet.

När ditt utrymme blivit nästan fullt varnar Google dig, bl.a. för att Gmail riskerar att sluta att fungera. Innan du funderar på att köpa mer utrymme kan det vara värt att kolla vad som lagrats och flytta undan eller städa bort det som inte längre behövs. Ett annat gratisalternativ är att skaffa ytterligare ett Google-konto.

Det finns några saker att se upp med, som gör städningen lite krånglig:

  • Bilder och videor som lagrats före 1 juni 2021 ingår oftast inte i dina 15 GB.
  • När du tagit bort sådant som räknas, så ändras inte utrymmessiffran med detsamma.
  • Automatiskt uppladdade filer kan återuppstå om automatiken inte stängs av.

Men, börja med att kolla läget!

Se lagringsfördelningen

På din dator, öppna din webbläsare och gå till https://one.google.com/storage.

Logga in om det behövs.

Nu ser du din lagringfördelning.

Undertill finns “Få mer utrymme igen” där Google beskriver hur man rensar. Längst ner på sidan står det hur man köper mer utrymme.

  • Om Google Drive visar en hög siffra kan du ta bort filer från Google Drive.
  • Om Gmail visar en hög siffra kan du ta bort gamla brev med stora bilagor.
  • Om Google Foto visar en hög siffra kan du ta bort stora foton eller videor.

Väljer du i stället att köpa mer utrymme (det är inte så dyrt) så läs om det längst ner på den här sidan.

Att städa i Google Drive

På din dator, öppna din webbläsare och gå till https://drive.google.com. Logga in på Google om det behövs. I vänsterkanten ser du vilka olika typer av filer som kan finnas i Google Drive.

Via My Drive / Min Enhet når du de filer du laddat upp.
Allt här räknas med i utrymmet.
(Filer skapade med Googles Office före 1/6 2021 och som inte ändrats sedan dess räknas dock inte.)
(Har du en Google Drive –mapp på din dator med synkronisering, så finns samma filer där.)
Sedan kommer de filer som laddats upp av appen Backup And Sync. Samtliga räknas. De ”bor” egentligen i din dator.
Sedan kommer de filer som andra delat med dig. De räknas inte som dina.
Under dem kommer dina favoritfiler. Om de räknas eller inte, beror på.
Nästa är papperskorgen. Den måste du tömma efter städning.
Sist visas hur mycket utrymme du använder. Siffran här uppdateras med lång fördröjning. Klicka på storleksraden för att få se dina Google Drive –filer i storleksordning.

För att städa Google Drive effektivt kan man antingen leta efter sina äldsta filer eller de största. De största hittar man genom att klicka på storleksraden i vänsterspalten. Den inringade pilen ska peka nedåt.

De äldsta hittar man genom att gå igenom mapp efter mapp i My Drive och sortera på datum. Den inringade pilen ska även här peka nedåt.

Markera (klicka på) de filer du vill ta bort. Man kan använda Ctrl- och Shift-tangenterna tillsammans med musklick för att välja flera filer. Ladda ner de filer du tycker är värda att spara genom att högerklicka och välja nedladdning. Har du valt flera filer samtidigt så komprimeras de till ett s.k. zip-arkiv vid nedladdningen.

Högerklicka sedan och välj ta bort i menyn. Filerna hamnar då i papperskorgen.

Använder du appen Backup-And-Sync kan det finnas en synkroniserad Google-Drive –mapp på din dator och då försvinner filerna även därifrån.

En annan sak som appen Backup-And-Sync kan göra är att själv ladda upp olika filer från din dator till Google Drive. Man väljer vilka mappar som ska laddas upp i appens inställningar. Man kan även ladda upp USB-enheter som kameror. Dessa visas i Google Drive under ”Datorer/Computers”.

Bästa sättet att städa dessa är att stänga av uppladdningen från appen Backup-And-Sync på datorn innan man tar bort filerna från Google Drive. Då blir informationen kvar på datorn och laddas inte upp igen.

Avsluta med att tömma papperskorgen i Google Drive genom att öppna den i vänsterspalten och välja Töm.

En del enheter, som Android-mobiler och Chromebook lagrar sina backup-data i Google Drive. Det utrymmet “räknas inte”. Foton, videor, meddelanden och sådant ingår inte i den backupen. Man kan se vilka data det handlar om och hur gamla backuperna är genom att klicka överst till höger på den vy där alla filer visas i storleksordning.

Att städa i GMail

Man kan även här välja att ta bort gammalt eller stort. Man skulle också vilja spara det man tar bort på något sätt, men behöver då ett separat e-postprogram i datorn att läsa den sparade e-posten med, och det är krångligt. Det kanske räcker att skriva ut de viktigaste breven på papper (eller pdf)?

För att ta bort stort:

  • Skriv larger:10MB i sökrutan. Om du bara vill ta bort ännu större filer ersätter du 10 med ett större tal.
  • Klicka på Sök.
  • Markera de e-postmeddelanden du inte behöver och klicka på Radera.
  • Klicka på Mer till vänster på sidan följt av Papperskorgen.
  • Klicka på Töm papperskorgen högst upp.

För att ta bort gammalt:

  • Skriv before:2018/1/1 i sökrutan. Om du vill ta bort före ett annat datum skriv det i stället.
  • Klicka på Sök.
  • Markera de e-postmeddelanden du inte behöver och klicka på Radera.
  • Klicka på Mer till vänster på sidan följt av Papperskorgen.
  • Klicka på Töm papperskorgen högst upp.

Du kan också tömma skräppostmappen på samma sätt, men den töms av sig själv efter några dagar.

Att städa i Google Foto

Bilder vill man gärna spara så länge det går. Alla räknas in i lagringsutrymmet (förutom de med upp till 16 miljoner pixlar som du laddat upp före 1/6 2021).

Via “Få mer utrymme igen” (nämns upptill på denna sida) kan man få veta vilka de största bilderna (och videorna) man har är. Man kommer också att kunna få veta vilka bilder som är sämst (suddigast eller mörkast), men den funktionen är inte tillgänglig ännu.

Har du appen BackUp-And-Sync i datorn eller Google Foto i din mobiltelefon så kommer uppladdningen av nya foton och videor att fortsätta. Se till att inte välja ett alltför stort bildformat då.

Om dolda data

Det här är egentligen överkurs. Man kan koppla appar till Google Drive. De kan ha egna data som inte syns. För att ta bort dessa data:

  • Besök drive.google.com på datorn.
  • Klicka på Inställningar (kugghjulet) följt av Inställningar.
  • Klicka på Hantera appar till vänster.
  • Om det finns dold data visas mängden under appbeskrivningen.
  • Om du vill ta bort data klickar du på Alternativ följt av Ta bort dold appdata.

Att köpa mera utrymme

På din dator, öppna din webbläsare och gå till https://one.google.com, dvs till prenumerationstjänsten Google One. Logga in om det behövs.

Längst ner på sidan ser du en prisplan. Välj den molnlagringsstorlek du behöver och klicka på priset (per månad eller år) för att beställa.

Väljer du att betala, så blir du “medlem” och kan använda appen Google One. Den ger både större möjligheter att ta backup på mobilen och bättre möjligheter att städa på Google Drive. Det köpta lagringsutrymmet går att dela mellan flera personer i form av ett familjekonto.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Den 8:e december öppnade vi Kanel Digital för alla seniorer. Läs mer här!


Vår verksamhet sker nu via Internet, pga Corona. Kanelbullen, vårt populära Internetcafé på Rosenlundsgatan 44A vill vi återuppta så snart det är möjligt. Nu är det tyvärr stängt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top