Vad man kan göra

Här ser du vad Kanelbullens IT-café kan erbjuda:

Vi har tre PC-datorer med Windows 10. Vi har också en Mac-dator, en Chrome-book och en iPad tillgängliga.

Har du en bärbar dator, kan du använda den om du bara vill surfa eller få hjälp med något problem.

Det finns normalt två personer från SeniorNet på plats som sköter om verksamheten och som – så långt det är möjligt – ger dig stöd om du har frågor eller får problem.

IT-caféet är i första hand avsett för seniorer (folk över 55). Du kan använda vår datorutrustning till (bland annat)

  •  att surfa på webben, söka information etc
  •  att skriva egna dokument (brev, kalkyler, register etc)
  •  att sända och ta emot e-post ( via web-baserat e-postkonto, typ Hotmail)
  •  att skanna in bilder – även från negativ och dior
  •  att överföra dokument och bilder till eget USB-minne
  •  att skriva ut dokument och bilder på papper (det är inte gratis, men billigt)
  •  bränna egna CD-skivor eller DVD
  •  föra över video från VHS till DVD/USB  och/eller redigera video (men då måste du kunna rätt mycket själv)
  •  föra över musik från LP eller kassettband till  CD eller USB-minne)

Utrustningen ska givetvis hanteras varsamt

Du får ha med dig egna CD/DVDskivor, USB-minnen etc, till våra datorer, men de ska förstås vara fria från virus.

Tala om för representanten för SeniorNet när du är klar att gå. Du behöver inte stänga av datorn men måste logga ut från dina e-post- och andra konton (om du inte använt din egen dator).


Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnade vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår riksorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

Top