Stödpaket

Våra stödpaket innehåller sådant som många egentligen behöver men sällan kommer sig för med, som vanlig teknisk vård eller säkerhetskopiering eller hjälp med att komma igång. Speciellt utbildade personer utför dem och följer skrivna instruktioner som samtidigt blir till protokoll.

Har du frågor? Kontakta stodpaket@snso.se!

Det här är ett komplement till vår vanliga verksamhet med Kanelbullens IT-café som är öppen för alla seniorer med digitala vardagsbekymmer och vår IT-support för medlemmar med akuta IT-problem.

För att beställa, fyll i formuläret längst ner på denna sida och klicka på Beställ!

Länkar:
🔗Kanelbullens IT-café
🔗Övrig support

Vårt utbud:

Det finns stödpaket för dig som

  • behöver hjälp med att komma igång med en ny mobil
  • tycker att din mobil eller PC beter sig konstigt eller inte fungerar som den ska
  • oroar dig för de kriminellas kreativitet på nätet
  • vill att dina dokument och bilder ska lagras tryggt i molnet
    och därmed även gå att nå från flera enheter
  • har svårt att hålla ordning på dina lösenord

Här är hela listan:

Hur man använder sin iPhone-mobil

Du har en smart iPhonemobil men har inte lärt dig hur man använder den förutom hur man ringer och skickar sms men nu vill du lära dig också hur man använder de smarta funktionerna med bl.a. appar. Vi svarar på alla dina frågor om det.

Hur man använder sin Androidmobil

Du har en smart Android-mobil men har inte lärt dig hur man använder de smarta funktionerna med bl.a. appar.

Förbättra din Windowsintegritet och säkerhet

Säkerhet och sekretess/integritet i Windows.

Surfa säkrare

Säkerhet och sekretess/integritet i webbläsarna Chrome, Edge och Firefox, främst i Windows PC.

Mobilvård iOS

Vi ser till att mobilen är uppdaterad, rensar bort/gömmer oönskade appar, anpassar hemskärmen för dig, rensar bort skräpfiler, säkerställer att bilder får plats (eller sparas undan), inhiberar oönskade aviseringar, osv

Mobilvård Android

Vi ”kollar och fixar” din mobil/surfplatta. Vi ser till att den är uppdaterad, vi kontrollerar säkerhetsinställningar, att dina kontakter är rensade och säkert lagrade på ett ställe, rensar bort/gömmer oanvända appar, frigör minnesutrymme, anpassar hemskärmen enligt dina önskemål, säkerställer att bilder får plats (eller sparas undan) och döljer oönskade aviseringar.

Datorvård Windows

I ett 35-tal punkter går vi igenom din dator och säkerställer att ditt Windows fungerar som det ska.

Molnlagring

Att lagra i molnet innebär att dina dokument och bilder är tillgängliga även om din dator eller mobil går sönder. Vi hjälper dig att komma igång med molnlagring och förklarar hur det fungerar. De största tjänsterna för bildlagring är Google Foto och iCloud Bilder medan Google Drive, iCloud Drive och OneDrive används i huvudsak för dokument. Du får hjälp att välja de bästa tjänsterna för dina behov.

Om du redan använder molntjänster kan vi gå igenom dina enheter för att se att de fungerar som de ska och förklara ifall du har funderingar

Lösenordshantering

Det här stödpaketet handlar om hur du kan skapa säkra lösenord och hålla ordning på dem utan alltför mycket besvär. Alla lösenord måste man inte komma ihåg, men hålla ordning på dem behöver man av många skäl.

Blås nytt liv i din gamla PC

Vi byter ut hårddisken i din PC till en modern och snabb SSD-disk. samt gör en fräsch nyinstallation av senaste version av Windows 10 på datorn. Den gamla hårddisken kan du om du vill ansluta till PCn via en adapter som kan ingå i paketet.

Beställning:

För att beställa ett eller flera paket, kryssa för dem och fyll i formuläret här under och klicka/tryck på Beställ så blir du kontaktad och får komma överens med den som utför arbetet om en lämplig tid.

Är du osäker, beställ det mest uppenbara och fråga om du behöver något mer när du får det stödpaketet.

Priset är 50 kr för 1½ timme, 100 kr för längre tid, och erbjudandena gäller endast för medlemmar.

    Ditt namn (obligatoriskt)

    Ditt medlemsnummer i SeniorNet (obligatoriskt)
    Skriv "Ny" eller "Glömt" om du inte har numret

    Din typ av utrustning (obligatoriskt)

    Ditt telefon eller mobilnummer (obligatoriskt)

    Din epost (obligatoriskt)


    2024-01-13/JMy


    Aktuella IT-varningar från
    🔗Stöldskyddsföreningen
    🔗Råd och rön 
    🔗Polisen
    🔗Källkritikbyrån
    Välkommen till

    SeniorNet Södermalm


    Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

    Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

    Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

    Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

    De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

    Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

    SeniorNet Sweden

    Besök SeniorNet Sweden

    SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

    🔗 Forumdörren

    Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

    🔗 Fotoklubben på Facebook

    SeniorNet Sweden har också släktforskningscirkeln Släktskapet med Zoommöten:

    🔗 Mer info om Släktskapet

    Våra samarbetspartners

    Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen



    som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



    som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


    som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

    🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

    Top