Vanliga frågor – FAQ

Administrativa frågor

  1. Hur blir jag medlem?
  2. Vad har ni för kurser mm?
  3. Hur anmäler jag mig till en kurs?
  4. Hur skriver jag ut information om en viss kurs?
  5. Hur avbokar jag mig vid förhinder?
  6. Hur avslutar jag medlemskapet?

Här nedan kan du klicka dig till svar på ett antal vanliga frågor från våra besökare. Svaren kan säkert bli bättre och du är välkommen att ge förslag till ändringar och till nya frågor. Mejla till webmaster@snso.se

Givetvis går det inte att ge svar på allt, och vi kan heller inte garantera att våra tips alltid är bäst. Men ändå. Klicka på lämplig fråga för att få ett svar.

Allmänna frågor

  1. Vilken sorts dator/surfplatta behöver jag ha?
  2. Vad är en Chromebook?
  3. Vilket internetabonnemang behöver jag ha?
  4. Hur skaffar jag en e-postadress?
  5. Vad är en kaka/cookie?
  6. Vad betyder de vanligaste IT-orden och symbolerna?

Frågor om hjälp på distans

Om du har enhet som går igång och är hyfsat hanterbar, men inte uppför sig som du förväntar dig, eller du behöver hjälp att göra det du vill, är fjärrsupport ett alternativ. Det går ut på att du låter någon annan koppla upp sig över Internet till din enhet och får styra den åt dig. Visst kan det kännas lite otäckt, så välj bara någon du litar på, och ha kontakt med den hela tiden. SeniorNet Södermalm erbjuder denna service till sina medlemmar, Läs mer här.

Var inte orolig för tekniken; det finns kända fjärrstyrningstjänster med gott rykte och du måste aktivt godkänna den uppkoppling som görs, och du ser hela tiden vad som sker. Efter avslutad supportsession kan ingen utifrån ansluta sig till din enhet utan att du på nytt måste godkänna det.

  1. Hur kan jag få Win10-hjälp på distans med MS Snabbhjälp?
  2. Hur kan jag få Windows-hjälp på distans med TeamViewer QS?
  3. Hur kan jag få Android-hjälp på distans med TeamViewer QS?
  4. Hur kan jag få iPhone/iPad-hjälp på distans med TeamViewer QS?
  5. Hur kan jag få Chromebook-hjälp på distans med Remote Desktop?
  6. Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med Remote Desktop?
  7. Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med TeamViewer QS?

Frågor om surfplattor och smarta telefoner

  1. Vad har jag för sorts mobil?
  2. Hur gör man när man byter mobil?
  3. Hur gör man när man städar sin mobil?
  4. Hur skaffar jag Mobilt BankID?
  5. Hur skaffar jag Swish?
  6. med mera

Frågor om PC-datorer

  1. Behöver jag ett e-postprogram?
  2. Hur för jag över bilder från kamera till datorn?
  3. Hur laddar jag in program i datorn?
  4. Hur tar jag bort program ur datorn?
  5. Hur kan jag få hjälp med min krånglande dator?
  6. Har jag tillräcklig säkerhet i min dator?
  7. Hur byter jag antivirusprogram?
  8. Vilken webbläsare behöver jag ha?
  9. Vilket ordbehandlingsprogram är bäst?
  10. Kan jag behålla Windows XP/Vista/7 eller måste jag byta?
  11. Vad menas med datorns prestanda?
  12. Behöver jag rensa min dator?
  13. Varför går min dator så segt?

Frågor om molntjänster

  1. Vad är Microsoft OneDrive (fd SkyDrive)?
  2. Vad gör jag när min Google Drive börjar bli full?
  3. med mera


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Medlemmar som vill hjälpa till, t.ex. med att ge support och undervisa är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Logga in på något SeniorNet-forum …

... för att t.ex ställa eller besvara en fråga i Datorbiten. Eller för att bara läsa inlägg. SeniorNets Forum är för närvarande stängt!!!

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top