Brev från ordföranden

December 2018

Nu är det redan början av december. Vart har tiden sedan maj flytt?
Man kommer knappast ihåg den torra majmånaden eller julis oavbrutna solsken och de oerhört varma dagarna och nätterna. Men hösten blev som vanligt, kanske lite varmare tack och lov.

Just nu är vi med 1135 medlemmar och därmed den största klubben i SeniorNet Sweden.
Kanelbullen har haft fler besökare under året i jämförelse med samma period tidigare år.

Hösten har varit fylld av kurser och tematräffar som i allmänhet har varit övertecknade. Som vanligt är det tillgången till handledare och lärare som sätter gränserna. Så den som känner sig kallad att vara handledare eller lärare kan kontakta mig.

Vårens schema för kurser, tematräffar och dataträffar publiceras på vår hemsida under december januari.

Vi har haft intressanta dataträffar en gång per månad. Referat från dem kan ni se här på vår hemsida.

De som inte var på höstfesten gick miste om något trevligt. God mat, god stämning och väldigt bra underhållning. På slutet stod alla som var där och klappade händer och hoppade i takt med musiken. Häftigt!

Vi har årsmöte och vårfest de 21 mars nästa år. Boka kvällen.

Kanelbullen har öppet som vanligt t.o.m 14 december och fr.o.m 7 januari. Under julhelgen är Kanelbullen öppen 20 och 27 december och 3 januari.

Sedan september kan du boka tid och person hos den vanliga supporten på måndagar och torsdagar men också hos vissa stödpersoner andra dagar. Denna möjlighet har utnyttjats i mycket liten utsträckning. Men den ger dig en möjlighet till mer personlig utbildning och handgripligt användande av olika datorer. Av den anledningen har vi kompletterat vår hemsida. Hur man bl.a. gör sådana bokningar beskrivs nedan i Hemsidan.

De största förändringarna är sidan om Kanelbullen som innehåller massor av matnyttigt.

När du behöver hjälp

– Här visas hur du bokar den vanliga supporten på måndagar och torsdagar
– En ny möjlighet. Du kan nu boka en viss stödperson för mer personlig support och utbildning.
Se vidare Kanelbullens Stödschema nedan.
– På sidan finns länkar till supportfunktionerna (blåmarkerade ord).

Kanelbullens Stödschema

När du trycker på Kanelbullens Stödschema så ser du ett Excelark med första sidan

Om bläddringen inte fungerar i med pilarna till höger i Internet Explorer, så kan du trycka på sidan och använda Page Up och Page Down eller annan Webbläsare såsom Google Chrome, Edge, Firefox eller annan.

Först visas KANELBULLENS STÖDSCHEMA:

– Kanelbullens bemanning av Stödpersoner i dagordning.
– Om det finns en bokad stödperson. (kolumn Bokat stöd)
– När man håller muspekaren på en person så ser man vad som vilka kunskaper som den stödpersonen har.

Längst ner på sidan på Excelarket ser du alla tre ”flikarna”

Dessa flikar har innehållet:

SCHEMA (se ovan)

TIDSBOKNING

– Personer som kan kontaktas för Support som tidigare
– Stödpersoner som kan bokas efter kontakt via email eller telefon som anges på schemat. Om man håller muspekaren på en person så ser man vad som vilka kunskaper som den stödisen har.

STÖDPERSONER

– Stödpersoner som tjänstgör på Kanelbullen
– Vad de kan hjälpa till med (kolumn Kan Hjälpa till med)
– Om de kan bokas också (Kolumn Kan bokas) efter kontakt via email eller telefon SE OVAN

ÄMNESLISTA

– Förteckning över vad Stödpersoner olika kunskaper avser

Vanliga Frågor – FAQ

Dessa sidorna innehåller en gedigen kunskap om olika funktioner, begrepp och svar på olika frågor man har som användare av olika datorer (PC, Surfplatta, Smart Telefon).

Om ni inte har bläddrat här, så har ni gått miste om väldigt mycket kunskap och klokhet som vara bra att ha med sig i hjärnbagaget.

En God Jul och så trevlig och behaglig vinter som man kan önska sig!

Se upp för de lömska tomtarna. Både de verkliga och de på loftet.

Lars Bogren
Ordförande SeniorNet Södermalm


Äldre brev från våra ordföranden finns här.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Logga in på något SeniorNet-forum …

... för att t.ex ställa eller besvara en fråga i Datorbiten. Eller för att bara läsa inlägg.

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som stöder oss i vår kursverksamhet.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris