Support

Har man en PC, surfplatta eller smartphone, så har man en dator och därmed också problem ibland. Tekniken krånglar, program är svårbegripliga. Underliga frågor och erbjudanden dyker upp på skärmen då och då. Vi vill gärna hjälpa till och ge support i sådana situationer.

Fysiskt besök – eller inte?

En del problem kräver praktiska åtgärder, andra går bra att klara av på distans. Därför kan man både besöka oss fysiskt och via Internet. Vilket som behövs kan vara svårt att veta på förhand. Kontakta gärna vår tidsbokning (support@snso.se, se nedan) för att få ett råd om saken. Förvånansvärt mycket går faktiskt att klara av på distans med hjälp av verktyg som skärmdelning, MS Snabbhjälp, TeamViewer mm.

Även om din dator är sjuk, så är det viktigt att du själv är frisk och fullt vaccinerad (eller har antikroppar mot Covid19) och håller distansen om du kommer på support-besök eller fysiskt träffar någon av oss. Att samtidigt ge handgriplig hjälp och hålla fysisk distans är svårt, och kräver gott samarbete.

Frågor vi ofta får

Vi har samlat svar på de vanligaste frågorna vi får från våra medlemmar på vår hemsida. Det kan hända att din fråga faktiskt finns där, kolla gärna på dem först.

Drop-in på Kanelbullen

När vårt IT-café i Kanelbullen är öppet kan våra besökare ofta få hjälp med sina dataproblem av tjänstgörande stödpersoner – i den mån tid och förmåga medger – och utan särskild avgift för medlemmar. Lokalen är relativt liten, så det är möjligt att vi inte kan ta emot alla av smittskyddsskäl.

Drop-in på Internet (Kanel Digital)

På Internet träffas varje tisdag några av våra stödpersoner i ett Zoom-möte för att svara på frågor och hjälpa till med att lösa enklare problem. Mötet kallas Kanel Digital och är gratis. Du som är senior är välkommen att delta och ställa dina frågor. Läs mer här.

Tidsbokad support på fast tid

Vi har fasta supporttider på måndagar och torsdagar i våra lokaler. För att få boka dessa behöver du vara medlem i SeniorNet. Supporten ges normalt på Kanelbullen eller i intilliggande rum och kostar 20 kr per halvtimme. Då träffar du någon som helt kan ägna sig åt ditt problem och är insatt i ditt problemområde. För att boka denna support, kontakta någon av dessa personer per mejl eller telefon (gärna SMS) och berätta lite om vad saken gäller och ditt telefonnummer.

  • support@snso.se
  • Björn Annell 0767 000 112 (bokning endast via telefon för måndagar)
  • Bengt Karlsson 073 516 71 68 (för måndagar)
  • Ann-Marie Eriksson 070 960 95 52 (för torsdagar)

Klicka här för att se vilka tider som är lediga.

Övrig tidsbokad support

Vi har även ett flertal stödpersoner som är speciellt kunniga inom vissa områden och som går att boka. Känner du någon av dem eller har speciella frågor kan du vända dig direkt till dem och komma överens om en tid. Det kan också hända att någon av de andra supportalternativen hänvisar dig vidare till en speciell person.

Ni kan komma överens om att träffas i våra lokaler, på telefon eller över Internet. Du kan få information om hur fjärrsupport av just din enhet går till av den som hjälper dig. Vill du förbereda dig för det, så läs mer här.


Support vid besök i bostaden är inte en tjänst som vi erbjuder. Men det kan förekomma att en del stödpersoner gör hembesök efter “privat” överenskommelse med en hjälpsökande


Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnade vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår riksorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

Top