Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med Remote Desktop?

Det finns ett tillägg till webbläsaren Chrome som kan användas för att lätt låta någon annan som har samma webbläsare och som du litar på se innehållet på din skärm och hjälpa dig genom att fjärrstyra din Mac.

Om du inte redan har Chrome installerad på din Mac, behöver du göra det. Hämta Chrome härifrån.

För att kunna göra installationer på din Mac behöver du känna till dess administratörslösenord.

Du behöver också ha ett Google-konto och veta dess lösenord. Det brukar vara kopplat till en GMail-adress, men kan vara kopplat till andra e-postadresser också. Har du inget, så skapa ett här.

Ta sedan kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du kan förstå vad den personen gör med din Mac.

Surfa i Chrome till adressen https://remotedesktop.google.com/support/.
Har du inte redan installerat tillägget Chrome Remote Desktop så sker skärmen ut så här:

Klicka på pilen i den gröna rundeln till höger. Då erbjuds du att installera Chrome Remote Desktop.

När själva tillägget är installerat behöver du också installera och aktivera “Chrome Remote Desktop Host”.

Nu, när hela installationen nästan är klar visas ett litet fönster där du får klicka på “Uppfattat”

När allt är installerat så ser Chrome ut så här. Klicka på “Skapa kod”.

Då visas en 12-siffrig kod som den som ska hjälpa dig behöver få veta.

Du får ytterligare en kontrollfråga, för att bekräfta att personen få lov att fjärrstyra din dator, innan den hjälpande personen kan se din skärm och kan fjärrstyra din Mac.

Försök att turas om att använda mus och tangentbord. Det blir inte bra om båda försöker styra samtidigt.

Nästa gång du behöver hjälp på detta sätt så är installationerna redan gjorda och det räcker med att surfa i Chrome till https://remotedesktop.google.com/support/ och klicka på knappen “Skapa kod”. Bokmärk därför gärna den sidan.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Medlemmar som vill hjälpa till, t.ex. med att ge support och undervisa är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Logga in på något SeniorNet-forum …

... för att t.ex ställa eller besvara en fråga i Datorbiten. Eller för att bara läsa inlägg. SeniorNets Forum är för närvarande stängt!!!

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top