Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med Remote Desktop?

Det finns ett tillägg till webbläsaren Chrome som kan användas för att lätt låta någon annan som har samma webbläsare och som du litar på se innehållet på din skärm och hjälpa dig genom att fjärrstyra din Mac.

Om du inte redan har Chrome installerad på din Mac, behöver du göra det. Hämta Chrome härifrån.

För att kunna göra installationer på din Mac behöver du känna till dess administratörslösenord.

Du behöver också ha ett Google-konto och veta dess lösenord. Det brukar vara kopplat till en GMail-adress, men kan vara kopplat till andra e-postadresser också. Har du inget, så skapa ett här.

Ta sedan kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du kan förstå vad den personen gör med din Mac.

Surfa i Chrome till adressen https://remotedesktop.google.com/support/.
Har du inte redan installerat tillägget Chrome Remote Desktop så sker skärmen ut så här:

Klicka på pilen i den gröna rundeln till höger. Då erbjuds du att installera Chrome Remote Desktop.

När själva tillägget är installerat behöver du också installera och aktivera ”Chrome Remote Desktop Host”.

Nu, när hela installationen nästan är klar visas ett litet fönster där du får klicka på ”Uppfattat”

När allt är installerat så ser Chrome ut så här. Klicka på ”Skapa kod”.

Då visas en 12-siffrig kod som den som ska hjälpa dig behöver få veta.

Du får ytterligare en kontrollfråga, för att bekräfta att personen få lov att fjärrstyra din dator, innan den hjälpande personen kan se din skärm och kan fjärrstyra din Mac.

Försök att turas om att använda mus och tangentbord. Det blir inte bra om båda försöker styra samtidigt.

Nästa gång du behöver hjälp på detta sätt så är installationerna redan gjorda och det räcker med att surfa i Chrome till https://remotedesktop.google.com/support/ och klicka på knappen ”Skapa kod”. Bokmärk därför gärna den sidan.


Aktuella IT-varningar från
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
🔗Stöldskyddsföreningen
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är ”Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen

Stadsdelen erbjuder oss äldre enklare IT-hjälp i hemmet via sin fixartjänst:
🔗https://senior.stockholm/hjalp-i-vardagen/fixartjanst/



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top