Hur kan jag få iPhone/iPad-hjälp på distans med TeamViewer QS?

TeamViewer QS är en iOS-app som man laddar ner till sin iPhone/iPad och som används för att man ska kunna visa sin skärm för personer man litar på.  QS betyder Quick Support. Den tillåter inte dem att fjärrstyra din mobil/surfplatta. Den fungerar på iOS11 (från 2017) eller högre. Du kan se vilken programversion du har genom att gå till Inställningar -> Allmänt -> Om.

Börja med att ta kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du vet den personen har fått se i din mobil.

Ladda ner och installera TeamViewer QuickSupport från Appstore, och öppna appen.

Då visas en panel för ID-koden, som den person som hjälper dig behöver få för att kunna koppla upp sig. Koden visas inte än.

I iOS11 behöver man också öppna ”Kontrollcenter” genom att svepa upp från skärmens underkant. Det är konfigurerbart och kan därför se ut på många sätt. Här är ett exempel:  (Läs mer om hur man konfigurerar det här.)

Tryck på Skärminspelarens knapp (inringad i rött på bilden), och välj Teamviewer som skärminspelare.

I iOS12 eller högre finns det i stället en knapp på TeamViewer-panelen för att aktivera skärminspelningen. Tryck på den och välj TeamViewer som skärminspelare.

När ID-koden visat sig, berätta den för din hjälpare.

När uppkopplingen är klar kan den som hjälper dig se din mobilskärm. Du får bekräfta uppkopplingen och att TeamViewer QS har rätt att kopiera skärmen.

Det är viktigt att ni pratar med varandra, eftersom den hjälpande personen inte kan se dina fingerrörelser på skärmen.

Vissa appar (BankID, t.ex.) medger inte att skärmen visas för andra på detta sätt och går alltså inte att se för den hjälpande personen.

Om telefonens skärmlås skulle råka bli aktiverat, kan den som hjälper dig se din kod när du öppnar telefonen igen.


Aktuella IT-varningar från
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
🔗Stöldskyddsföreningen
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är ”Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen

Stadsdelen erbjuder oss äldre enklare IT-hjälp i hemmet via sin fixartjänst:
🔗https://senior.stockholm/hjalp-i-vardagen/fixartjanst/



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top