Hur kan jag få iPhone/iPad-hjälp på distans med TeamViewer QS?

TeamViewer QS är en iOS-app som man laddar ner till sin iPhone/iPad och som används för att man ska kunna visa sin skärm för personer man litar på.  QS betyder Quick Support. Den tillåter inte dem att fjärrstyra din mobil/surfplatta. Den fungerar på iOS11 (från 2017) eller högre. Du kan se vilken programversion du har genom att gå till Inställningar -> Allmänt -> Om.

Börja med att ta kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du vet den personen har fått se i din mobil.

Ladda ner och installera TeamViewer QuickSupport från Appstore, och öppna appen.

Då visas en panel för ID-koden, som den person som hjälper dig behöver få för att kunna koppla upp sig. Koden visas inte än.

I iOS11 behöver man också öppna “Kontrollcenter” genom att svepa upp från skärmens underkant. Det är konfigurerbart och kan därför se ut på många sätt. Här är ett exempel:  (Läs mer om hur man konfigurerar det här.)

Tryck på Skärminspelarens knapp (inringad i rött på bilden), och välj Teamviewer som skärminspelare.

I iOS12 eller högre finns det i stället en knapp på TeamViewer-panelen för att aktivera skärminspelningen. Tryck på den och välj TeamViewer som skärminspelare.

När ID-koden visat sig, berätta den för din hjälpare.

När uppkopplingen är klar kan den som hjälper dig se din mobilskärm. Du får bekräfta uppkopplingen och att TeamViewer QS har rätt att kopiera skärmen.

Det är viktigt att ni pratar med varandra, eftersom den hjälpande personen inte kan se dina fingerrörelser på skärmen.

Vissa appar (BankID, t.ex.) medger inte att skärmen visas för andra på detta sätt och går alltså inte att se för den hjälpande personen.

Om telefonens skärmlås skulle råka bli aktiverat, kan den som hjälper dig se din kod när du öppnar telefonen igen.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Medlemmar som vill hjälpa till, t.ex. med att ge support och undervisa är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Logga in på något SeniorNet-forum …

... för att t.ex ställa eller besvara en fråga i Datorbiten. Eller för att bara läsa inlägg. SeniorNets Forum är för närvarande stängt!!!

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top