Hur kan jag få Chromebook-hjälp på distans med Remote Desktop?

(Det här sättet att fjärrstyra på fungerar även om du har andra typer av datorer än Chromebook, men troligen inte mobiler, bara du har ett Google/Gmail-konto.)

Det finns ett tillägg till webbläsaren Chrome som kan användas för att lätt låta någon annan som har samma webbläsare och som du litar på se innehållet på din skärm och hjälpa dig genom att fjärrstyra din Chromebook.

Börja med att ta kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du kan förstå vad den personen gör med din Chromebook.

Surfa till adressen https://remotedesktop.google.com/support/.
Har du inte redan installerat tillägget Chrome Remote Desktop så sker skärmen ut så här:

Klicka på pilen i den gröna rundeln till höger. Då erbjuds du att installera Chrome Remote Desktop.

När när installationen nästan är klar visas ett litet fönster där du får vänsterklicka på “Uppfattat”

När tillägget är installerat så ser skärmen ut så här. Vänsterklicka på “Skapa kod”.

Då visas en 12-siffrig kod som den som ska hjälpa dig behöver få veta.

Du får ytterligare en kontrollfråga, för att bekräfta att personen få lov att fjärrstyra din dator, innan den hjälpande personen kan se din skärm och kan fjärrstyra din Chromebook.

Försök att turas om att använda mus och tangentbord. Det blir inte bra om båda försöker styra samtidigt.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnade vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår riksorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

Top