Hur kan jag få Android-hjälp på distans med TeamViewer QS?

TeamViewer QS är en Androidapp som man laddar ner till sin mobil/surfplatta och som används för att man ska kunna visa sin skärm för personer man litar på och för att kunna låta dem fjärrstyra mobilen/surfplattan. QS betyder Quick Support. (Fjärrstyrning tillåts dock inte på alla fabrikat.)

Börja med att ta kontakt med personen du vill ha hjälp av, t.ex. på telefon. Fortsätt samtalet under hela tiden du får hjälp, så du kan förstå vad den personen gör med din mobil.

Ladda ner och installera TeamViewer QuickSupport från Google Play, och öppna appen. Efter en stund visas ett litet välkomnande bildspel. (På en del fabrikat måste du också installera/aktivera tillägg från tillverkaren.)

    

Därefter visas en panel med ID-koden som den person som hjälper dig behöver få för att kunna koppla upp sig.

När uppkopplingen är klar så minimeras TeamViewer QS appen och hjälparen kan se och börja fjärrstyra din mobil. Du får bekräfta uppkopplingen och att TeamViewer QS har rätt att kopiera skärmen och fjärrstyra mobilen.

Det är viktigt att ni pratar med varandra, eftersom den hjälpande personen inte kan se dina fingerrörelser på skärmen. Du kan inte heller se var den hjälpande personen “pekar” och “klickar”.

Vissa appar (BankID, t.ex.) medger inte att skärmen visas för andra på detta sätt och går alltså inte att se för den hjälpande personen (det blir svart).

Om telefonens skärmlås skulle råka bli aktiverat, kan den som hjälper dig se din kod när du öppnar telefonen igen.

Försök att turas om. Det blir inte bra om båda försöker styra mobilen samtidigt.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnade vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår riksorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

Top