Hur skaffar jag Mobilt BankID?

Reviderad 2022-04-25

Vad är Mobilt BankID?

BankID är en e-legitimation, alltså en elektronisk variant på den legitimation du kanske har i plånboken.

Mobilt BankID är ett smidigt och bra sätt att legitimera sig på t.ex. när man ska logga in på olika svenska hemsidor. Den möjligheten blir allt vanligare. I stället för att behöva komma ihåg användarnamn och olika lösenord så använder man en Mobilt BankID -app som man har installerat i sin smarta telefon eller sin surfplatta.

Man legitimerar sig med sitt personnummer och en enda sifferkod.

Detta fungerar framför allt när man skall logga in på sin bank men också när man skall logga in på andra webbsidor som Skatteverket, Försäkringskassan, 1177 vårdguiden, bredbandsabonnemang, mobilabonnemang mm. Ofta behöver man fotografera av en rutig s.k. QR-kod på de webbsidorna innan man kan bli inloggad. Det minskar risken för bedrägerier.

Förutom att man slipper att komma ihåg sina olika användarnamn och lösenord på olika webbsidor har man alltid inloggningsmöjligheter vid vilken dator som helst om man har sin mobil med sig. Bankdosan kan man ha i en byrålåda hemma.

Mobilt BankID kan även användas för att bekräfta transaktioner man gör i sin smarta telefon, som t.ex. att skicka pengar med Swish.

Hur går det till att skaffa Mobilt BankID?

Man skaffar Mobilt BankID genom sin bank. Klicka här för att se hos vilka banker som det går och deras kontaktuppgifter. Den mest aktuella informationen om hur det går till hittar du på bankens hemsida.

Vissa banker kan man besöka fysiskt och där få hjälp med att skaffa Mobilt BankID. Gör man inte ett sådant besök, så behöver man legitimera sig genom att blippa sitt pass eller nationella ID-kort mot sin mobil (vanligt körkort eller annan legitimation duger inte). Instruktioner om det finns på bankens hemsida.

Pass eller nationellt ID-kort kan ibland också behövas blippas vid andra transaktioner med Mobilt BankID, sedan 10 januari 2022.

Giltighetstiden för Mobilt BankID är begränsad till några år, men man kan smidigt få ett nytt om man förnyar innan det gamla går ut. Skulle mobilen bli stulen eller Mobila BankID-et bli borttaget, får man så klart börja om från början.

Byter du mobil, så utnyttja den gamla mobilens aktiva Mobila BankID till att skapa ett nytt i den nya mobilen, så slipper du börja om från början med den.

Är Mobilt BankID säkert?

Ja – tekniken är säker – men, det går att lura den som använder Mobilt BankID till att omedvetet ”låna ut det”, och det är farligt. Är man på sin vakt mot bedragare så klarar man sig.

  • Använd det inte på uppmaning av någon annan!
  • Använd det inte till inloggning via någon länk du fått i e-post eller sms!
  • Använd det bara när du själv behöver logga in och själv har surfat till önskad sida.

Företaget som står bakom Mobilt BankID tillåter bara att det används på så nya smarta telefoner och surfplattor att de fortfarande uppdateras av tillverkarna. Äldre modeller godkänns inte av säkerhetsskäl.

Hos Internetstiftelsen finns mycket bra och aktuell information om e-legitimationers säkerhet.


Aktuella IT-varningar från
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
🔗Stöldskyddsföreningen
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är ”Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen

Stadsdelen erbjuder oss äldre enklare IT-hjälp i hemmet via sin fixartjänst:
🔗https://senior.stockholm/hjalp-i-vardagen/fixartjanst/



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top