Hur laddar jag in program i datorn?

(Texten reviderad 2017-10-29)

Det traditionella sättet att installera program i en dator på är att utgå från en köpt CD eller DVD-skiva. Men, numera är det vanligare att man bara köper en kodnyckel och sedan får ladda ner programmet från tillverkarens hemsida.  Det allra senaste är dock att man köper enklare pekskärmsanpassade program (appar) från datorns app-butik (Microsoft App Store) på samma sätt som man gör med surfplattor och mobiler (Apple App Store / Google Play Store). Dessa är förhandsgranskade och testade av Microsoft, Apple och Google.

För att installera en app får man uppsöka datorns / surfplattans ”butik”. I Windows 8, 8.1 och 10 heter den Microsoft Store. Lika lätt som det är att installera en app (det är bara att klicka på ”Installera”), lika svårt kan det vara att hitta en man vill ha i myllret. Dessbättre finns det en textbaserad sökfunktion som reducerar urvalet.

Om man ska installera program från en CD eller DVD-skiva (eller från en USB-pinne) räcker det normalt att sätta i skivan så får man upp en startbild på skrivbordet och kan sedan följa anvisningarna som kommer upp. Om inget händer kan man gå till Dator/Den här datorn och klicka upp CD/DVD-spelaren. Programinstallationen kan som regel startas manuellt genom att dubbelklicka på en fil som heter setup.exe (eller kanske install.exe – “efternamnet” exe syns inte alltid i alla datorer).

På liknande sätt gör man när programvara hämtas från nätet. Om man t ex vill hämta antivirusprogrammet Panda Cloud i sin gratisversion så gäller det först att hitta tillverkarens hemsida. Hämta aldrig program från andra ställen än direkt från tillverkarens hemsida. Om man Googlar på Panda Cloud free så får man upp gångbara träffar. Det gäller sedan att klicka rätt – ofta förekommer det annonser för andra program med stora nedladdningsknappar (download here) som man bör undvika, och ibland är det lätt att halka in på betalversionen av ett program i stället för gratisversionen (vilket ju inte behöver vara fel, och man kan alltid backa och göra om).

Ofta får man en fråga om man vill köra eller spara (ofta kommer den nedtill på skärmen). Om man sparar så hämtas programvaran men installeras inte; det får man göra vid senare tillfälle. Om man kör så hämtas programvaran och installeras automatiskt (ofta krävs en del klick med musen under processen, t ex för att tala om ifall man vill eller inte vill installera något verktyg (tool) samtidigt – något som man gott kan avstå från att göra.

Ibland krävs att datorn startas om efter att programmet installerats.

Man bör inte installera program som man inte känner till eller har fått säkra rekommendationer om. Det finns mer eller mindre elaka varianter på nätet. Rätt vanligt är att det dyker upp en ruta som anger att datorn har många fel och att man kan hämta ett program gratis för att kolla dem. Många av dessa erbjudanden resulterar i att man får besked om ett stort antal fel och att man kan köpa ett program för att bli kvitt felen. Det bör man tacka nej till – det finns ofta lika bra program som är gratis. Dessutom kan det vara svårt att bli av med det första man klickade ja på. Och i värsta fall följer det med skadlig programvara “på köpet”.



Aktuella IT-varningar från
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
🔗Stöldskyddsföreningen
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är ”Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen

Stadsdelen erbjuder oss äldre enklare IT-hjälp i hemmet via sin fixartjänst:
🔗https://senior.stockholm/hjalp-i-vardagen/fixartjanst/



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top