Vad man kan göra på IT-caféet

Här ser du vad Kanelbullens IT-café kan erbjuda:

Vi har tre Pc-datorer med Windows 11. Vi har också en Mac-dator och en Chromebook.

Har du en bärbar dator, kan du använda den om du bara vill surfa eller få hjälp med något problem.

Det finns normalt två personer från SeniorNet på plats som sköter om verksamheten och som – så långt det är möjligt – ger dig stöd om du har frågor eller får problem.

IT-caféet är i första hand avsett för seniorer (folk över 55).

Du kan använda vår datorutrustning till bland annat:

  • att surfa på webben, söka information etc.
  • att skriva egna dokument (brev, kalkyler, register etc.)
  • att sända och ta emot e-post (via webbaserat e-postkonto, typ Hotmail)
  • att skanna in bilder – även från negativ och diabilder.
  • att överföra dokument och bilder till eget USB-minne. Du kan även köpa USB-minne av oss.
  • att skriva ut dokument och bilder på papper (det är gratis, men antalsbegränsat)
  • föra över video från VHS till DVD/USB och/eller redigera video (men då måste du kunna rätt mycket själv)
  • föra över musik från LP eller kassettband till USB-minne

Utrustningen ska givetvis hanteras varsamt.

Viss utrustning – bildskanner, skivspelare – har vi bara en av. Vill du vara säker på att den inte är upptagen bör du ringa till Kanelbullen (08 – 694 82 33) i förväg (när IT-cafét är öppet) och boka. Undvik gärna jättelånga pass om det går. Kom hellre flera gånger.

Du får ha med dig egna USB-minnen till våra datorer, men de ska förstås vara fria från virus.

Tala om för representanten för SeniorNet när du är klar att gå. Du behöver inte stänga av datorn men du måste logga ut från dina e-post- och andra konton (om du inte använt din egen dator).

2024-12-10/SL


Aktuella IT-varningar från
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
🔗Stöldskyddsföreningen
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är ”Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen

Stadsdelen erbjuder oss äldre enklare IT-hjälp i hemmet via sin fixartjänst:
🔗https://senior.stockholm/hjalp-i-vardagen/fixartjanst/



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top