Vad man kan göra på IT-caféet
Här ser du vad Kanelbullens IT-café kan erbjuda:
Vi har tre PC-datorer med Windows 11. Vi har också en Mac-dator, en Chrome-book och en iPad tillgängliga.
Har du en bärbar dator, kan du använda den om du bara vill surfa eller få hjälp med något problem.
Det finns normalt två personer från SeniorNet på plats som sköter om verksamheten och som – så långt det är möjligt – ger dig stöd om du har frågor eller får problem.
IT-caféet är i första hand avsett för seniorer (folk över 55). Du kan använda vår datorutrustning till (bland annat)
- att surfa på webben, söka information etc
- att skriva egna dokument (brev, kalkyler, register etc)
- att sända och ta emot e-post ( via webb-baserat e-postkonto, typ Hotmail)
- att skanna in bilder – även från negativ och dior
- att överföra dokument och bilder till eget USB-minne
- att skriva ut dokument och bilder på papper (det är gratis, men antalsbegränsat)
- bränna egna CD-skivor eller DVD
- föra över video från VHS till DVD/USB och/eller redigera video (men då måste du kunna rätt mycket själv)
- föra över musik från LP eller kassettband till CD eller USB-minne
Utrustningen ska givetvis hanteras varsamt.
Viss utrustning – bildskanner, VHS-spelare, skivspelare – har vi bara en av. Vill du vara säker på att den inte är upptagen bör du ringa till Kanelbullen (08 – 694 82 33) i förväg (när IT-cafét är öppet) och boka. Undvik gärna jättelånga pass om det går. Kom hellre flera gånger.
Du får ha med dig egna CD-/DVD-skivor, USB-minnen etc till våra datorer, men de ska förstås vara fria från virus.
Tala om för representanten för SeniorNet när du är klar att gå. Du behöver inte stänga av datorn men du måste logga ut från dina e-post- och andra konton (om du inte använt din egen dator).