Vanliga frågor vi får- FAQ
Här kan du klicka dig till svar på ett antal vanliga frågor från våra besökare. Svaren kan säkert bli bättre och du är välkommen att ge förslag till ändringar och till nya frågor. Mejla till webmaster@snso.se
Givetvis går det inte att ge svar på allt, och vi kan heller inte garantera att våra tips alltid är bäst. Men ändå. Klicka på lämplig fråga för att få ett svar.
Allmänna frågor
- Vilken sorts dator/surfplatta behöver jag ha?
- Vad är en Chromebook?
- Hur skaffar jag en e-postadress?
- Vad är en kaka/cookie?
- Vad betyder de vanligaste IT-orden och symbolerna?
- Vilka IT-produkter är släkt med varandra?
- Vad har man ett VPN till?
- Vad är Lösennycklar (=Passkeys)
- Hur jag undviker jag säkerhetsrisker på Internet? (Internetstiftelsen)
Frågor om videomöten
Frågor om surfplattor och smarta telefoner
- Vad har jag för sorts mobil?
- Hur gör man när man byter mobil?
- Hur gör man när man städar sin mobil?
- Hur skaffar jag Mobilt BankID?
- Hur skaffar jag Swish?
- Hur använder jag min nya mobil (både iPhone och Android)?
- Hur anpassar jag min iPad vid synnedsättning?
- med mera
Frågor om PC-datorer
- Hur för jag över bilder från kamera till datorn?
- Vilket ordbehandlingsprogram är bäst?
- Vad menas med datorns prestanda?
- Varför går min dator så segt?
- Min MS Office uppdateras inte mer – vad gör jag?
- Hur får jag en snabb, säker och lättskött PC?
- Vad gör jag när Windows 10 slutar uppdateras hösten 2025?
Frågor om molntjänster
Frågor om hjälp på distans
Om du har enhet som går igång och är hyfsat hanterbar, men inte uppför sig som du förväntar dig, eller du behöver hjälp att göra det du vill, är fjärrsupport ett alternativ. Det går ut på att du låter någon annan koppla upp sig över Internet till din enhet och får styra den åt dig. Visst kan det kännas lite otäckt, så välj bara någon du litar på, och ha kontakt med den hela tiden. SeniorNet Södermalm erbjuder denna service till sina medlemmar, Läs mer här.
Var inte orolig för tekniken; det finns kända fjärrstyrningstjänster med gott rykte och du måste aktivt godkänna den uppkoppling som görs, och du ser hela tiden vad som sker. Efter avslutad supportsession kan ingen utifrån ansluta sig till din enhet utan att du på nytt måste godkänna det.
- Hur installerar jag MS Snabbhjälp på Win10 och Win11?
- Hur kan jag få Win10/11-hjälp på distans med MS Snabbhjälp?
- Hur kan jag få Windows-hjälp på distans med TeamViewer QS?
- Hur kan jag få Android-hjälp på distans med TeamViewer QS?
- Hur kan jag få iPhone/iPad-hjälp på distans med TeamViewer QS?
- Hur kan jag få Chromebook-hjälp på distans med Remote Desktop?
- Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med Remote Desktop?
- Hur kan jag få Mac-hjälp på distans med TeamViewer QS?