Vad man kan få hjälp med

Vi har två typer av support

När vårt IT-café Kanelbullen är öppet kan våra besökare ofta få hjälp  med sina dataproblem av tjänstgörande stödpersoner – i den mån tid och förmåga medger. Sådan drop-in-support ges utan särskild avgift.

Dessutom erbjuder vi våra medlemmar möjligheten till bokningsbar support. För att få boka denna behöver du vara medlem i SeniorNet. Sådan bokad support kostar 20 kr per halvtimme och utförs normalt på Kanelbullen eller i intilliggande rum.


Drop-in-support

Alla seniorer är välkomna till Kanelbullen när det är öppet, även om de inte är medlemmar i SeniorNet. Läs mer om tider och priser här.

Behoven är ju så olika. En del av våra besökare klarar sig ganska bra själva. Andra kan behöva fråga om både ett och annat. Därför finns det alltid minst två stödpersoner ur klubben till hands beredda att hjälpa till så gott de hinner och kan. Men de kan ju olika mycket (eller olika lite) och den hjälp du får är så att säga ”på köpet” och det är förstås inte säkert att de kan hjälpa till med annat än grundkunskaper i hur man använder dator och internet.

Du kan försöka träffa en stödperson som är hemtam med de frågor du har. Här kan du klicka dig till en lista över vilka stödpersoner som har erfarenhet av olika program etc. Sedan kan du kanske återkomma när relevant stödperson finns på plats (se Schema för stödpersoner).

Drop-in-support kostar ingenting, utöver priset för att besöka Kanelbullen vilket är gratis för medlemmar…


Support på bokad tid

Om du vill vara säker på att få hjälp av någon som kan ägna sig åt ditt problem så bör du boka tid i förväg.

För att få göra det behöver du vara medlem, och bokad support kostar 20:- i halvtimmen. 

Bokning sker per telefon eller E-post.

Fasta tider – måndag och torsdag;

Vi ger bokad support på fasta tider måndagar och torsdagar och du kan boka tid så här

  • För besök måndagar kl. 09-12 ring Rolf Gillemyr 073 140 31 30
  • För besök måndagar kl. 13-16 ring Björn Annell 0767 000 112
  • För besök torsdagar kl 13-16 ring Christian Ewerlöf 070 207 75 30

Vill du hellre boka tid per E-post så är adressen support@snso.se. Ange vad du har problem med, gärna också ditt telefonnummer.

Vill du se vilka tider som redan är inbokade, klicka här. I bokningsschemat anger vi normalt dina initialer så att du kan se att du är inbokad. Om du inte vill ha dem angivna så tala om det vid bokningen.

Överenskommen tid:

Du kan också boka support på andra tider direkt med en del av våra stödpersoner. Du får då komma överens om när supporten kan ske direkt med berörd stödperson. Klicka här för att hitta info om vilka som kan kontaktas.


Support vid besök i bostaden är inte en tjänst som klubben erbjuder. Men det kan förekomma att en del stödpersoner gör hembesök efter “privat” överenskommelse med en hjälpsökande.


Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnade vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår riksorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

Top