Kanel Digital
Varje vecka träffas några stödpersoner i ett Zoom-möte för att svara på IT-frågor och hjälpa till med att lösa enklare problem. Alla seniorer är välkomna att besöka mötet. Det är gratis och du behöver inte vara medlem. Möteslänken hittar du i rutan längre ner på sidan.
Med Zoom så når du oss digitalt hemifrån med enbart några klick! Coronasäkert och transportfritt!
Du kan…
- Få prata med en stödperson och ställa allmänna frågor om teknik, bredband, mobiler, etc.
- Få hjälp med att lösa problem med din mobil, surfplatta eller dator, i vissa fall direkt.
- Tyvärr inte få hjälp med uppgifter som kräver fysisk tillgång till din enhet, t ex byta SIM-kort i en mobil.
- Inte heller få låna en dator, skrivare eller skanner.
Du får gärna skicka in dina frågor i förväg (senast dagen innan) till kaneldigital@snso.se, så blir det lättare att hjälpa dig.
Vi har också verksamhet med tidsbokad support på distans. Till den vänder du dig för mer komplexa och tidskrävande insatser, eller när du vill ha hjälp av en specifik person.
När, var, hur?
Kanel Digital är öppen tisdagar mellan kl 13 och 15 från den 12:e januari 2021 och hela vårterminen. Under mars provar vi också att ha öppet kl 13 till 15 på onsdagar från den 10:e mars.
Du använder din smarta mobil, surfplatta eller dator (som behöver ha Internet, kamera, mikrofon och högtalare). Du behöver ha appen Zoom Cloud Meetings installerad. På dator heter den Zoom Client for Meetings.
Här finns en Zoomlänk till mötena:
Alternativt kan du starta appen Zoom Cloud Meetings i din dator/mobil/surfplatta och ange möteskoden och dess lösenord:
|
Om du har svårt att ansluta dig – skicka ett mejl till kaneldigital@snso.se med ditt telefonnummer så hjälper vi dig att komma in.
Förbered dig gärna
Den första tröskeln kan vara besvärlig att ta sig över. Därför ber vi dig innan första besöket att:
- Läsa denna lilla guide för installation och att ansluta till ett Zoommöte.
- eller gå en av våra gratis Zoom-kurser på Internet
- eller se mer om hur du kommer igång här https://snso.se/goda-ideer/ under rubriken Zoom.
- Ange ditt rätta namn i Zoom, inget smeknamn.
Har du ett problem som du vill visa upp så behöver du kunna visa skärmen på din enhet för oss (Share Screen).
- Se hur du gör Share screen: https://www.youtube.com/watch?v=9t2ZIRoKRkI
- Om du vill koppla upp dig med en iOS-enhet och behöver dela din skärm, kolla då även här: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115005890803-iOS-Screen-Sharing/
Känner du dig ännu osäker på Zoom, kontakta gärna någon av våra Zoom-kunniga stödpersoner i god tid före mötet för att få hjälp. Här ser du den listan.
Vad händer?
Mötet går till ungefär såhär:
- Kom när du vill medan det är öppet och med vilken typ av enhet du vill. Men visst – ju större skärm, desto mer ser och förstår du.
- Du kan råka hamna i Zooms väntrum (=korridoren utanför) en liten stund.
- När du släpps in får du presentera dig och berätta vad du vill ha hjälp med.
- Ett antal kunniga personer kommer att finnas redo. Du flyttas till ett eget litet mötesrum tillsammans med en ledig person som har rätt kompetens för att lösa ditt problem. Eventuellt kan någon bisittare hänga med.
- När ni är klara lämnar du mötet och stödpersonen återvänder till huvudmötet.
- Under tiden tas nya hjälpsökande emot i huvudmötet.
Varmt välkommen!