Behöver jag ett e-postprogram?

(Texten reviderad 2017-11-05)

Om du är nöjd med att använda webbmail så behöver du inget e-postprogram i din dator, för då räcker det med en webbläsare för att nå din e-post. Webbmail kan man nå överallt från alla slags utrustningar som kan surfa på Internet, så prova gärna det först. Läs mer om skillnaderna mellan webbmail och e-postprogram i frågan “Hur skaffar jag e-postadress?”.

Vilket man sedan väljer, webbmail eller program, är mycket en fråga om vad man trivs bäst med och hur många olika utrustningar man använder. Man får faktiskt prova sig fram.

Windows-datorer, smarta mobiler och surfplattor har ofta förinstallerade program (appar) som kan hantera e-post. Duger inte de, finns det också alternativa appar/program man kan installera i samma syfte.

Om du fortfarande har Windows XP så ingick e-postprogrammet Outlook Express, som var enkelt och effektivt. En motsvarighet fanns i Windows Vista och hette Windows Mail. I Windows 7 och 8 finns inget e-postprogram inkluderat, utan du får hämta hem något från nätet., t.ex e-postprogrammet Thunderbird från från Mozilla (som gör webbläsaren Firefox). Många valde i stället programmet Windows Live Mail, men det underhålls inte länge. I Windows 10 ingår appen “e-post”.

Det Outlook som ingår i Microsoft Office är givetvis bra, men det är inte gratis och är i första hand gjort för “kontorsbruk”, det innehåller en del funktioner som för en ovan användare kan upplevas som onödigt komplicerade.

För den som vill veta mera

När man ska fylla i e-postprogrammens/apparnas inställningar så finns det en hel del att tänka på. Det brukar upplevas som knepigt, så be gärna om hjälp. Som väl är, så publicerar de flesta e-postleverantörer hur de vill att man gör på sina hemsidor, men det kan ändå vara svårt att lyckas få allting rätt i första försöket.

När man ska sända post används SMTP-metoden, och då behöver man ange namnet på postleverantörens mottagningsdator (server) , vilken “port” den lyssnar på och om inloggning (autentisering) krävs för postleveransen.

Post till dig hamnar i en brevlåda hos postleverantören och ligger kvar där tills du hämtar den (POP3). Man kan också läsa den “på distans” utan att tömma brevlådan (IMAP). Att använda IMAP är att rekommendera om man hanterar sin post från flera enheter (dator, mobil, surfplatta), eftersom de då ser samma brev.

Hämtning av brev sker med POP3-metoden, och då behöver man ange namnet på postleverantörens brevlådesdator (server), vilken “port” den lyssnar på, brevlådans användarnamn och lösenord och om kryptering krävs för överföringen. Brevlådan hos leverantören blir normalt sett tom efter hämtningen, och alla breven finns i stället lagrade i datorn.

Hantering “på distans” sker med IMAP-metoden, och då behöver man ange namnet på postleverantörens brevlådesdator (server) , vilken “port” den lyssnar på samt brevlådans användarnamn och lösenord. För att minska mängden e-post i brevlådan bör man aktivt ta bort breven när de blivit för gamla eller ointressanta.

Man kan undra hur pass säker och hemlig ens e-post är. Tyvärr finns det varken någon 100%-ig säkerhet eller hemlighet för e-post. Det är ungefär som med vykort. De kan både komma bort och tjuvläsas på vägen. Men, så gott som alltid går det bra och kostar nästan ingenting. Vill man absolut ha e-posten krypterad så använder man speciella e-postprogram (t.ex. em client).

Anledningen till att e-post kan försvinna är att såväl postleverantörer som e-postprogram sorterar bort s.k. skräppost. Ofta läggs sådan i en särskilt postmapp och saknar man ett brev kan det finnas anledning att titta i denna mapp.

 

 



Aktuella IT-varningar från
🔗Stöldskyddsföreningen
🔗Råd och rön 
🔗Polisen
🔗Källkritikbyrån
Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi driver Kanelbullens populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, där alla seniorer kan få hjälp av oss med sina digitala bekymmer.

Vissa åtgärder är (eller borde vara) så efterfrågade att vi erbjuder dem som särskilda stödpaket speciellt riktade till våra medlemmar.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller enskild undervisning kan få det genom vår tidsbokade  support.

De som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att bli medlemmar och höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största lokala föreningarna i SeniorNet Sweden som är vår riksorganisation.

SeniorNet Sweden

Besök SeniorNet Sweden

SeniorNet Sweden erbjuder dig som är medlem att logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar i dess IT-forum.

🔗 Forumdörren

Seniornet Swedens Fotoklubb har regelbundna Zoommöten:

🔗 Fotoklubben på Facebook

SeniorNet Sweden har också släktforskningscirkeln Släktskapet med Zoommöten:

🔗 Mer info om Släktskapet

Våra samarbetspartners

Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal Kanelbullen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser våra datorer med Microsoft-program till lågpris

🔗Information om kakor/cookies på vår webbplats

Top