Digitalt försök

Kanelbullen öppnas på nätet som IT-Café för seniorer

Vi (några stödpersoner inom SeniorNet Södermalm) kommer på försök i några veckor att erbjuda en digital version av Kanelbullen (@Digital). Det är kostnadsfritt att besöka den.

Vad kan du få hjälp av oss med?

Du kan….

  1. Få prata med en stödperson öga mot öga, ställa frågor, få hjälp med problem i din mobil, surfplatta och dator, eller bara ställa allmänna frågor om teknik, bredband, mobiler, etc.
  2. I vissa fall direkt få hjälp att handgripligen lösa dina problem i din enhet (se nedan)!
  3. Tyvärr inte få hjälp med uppgifter som kräver fysisk tillgång till din enhet, t ex byta SIM-kort i en mobil.
  4. Inte heller få låna en dator, skrivare eller skanner.

Du får gärna skicka in dina frågor i förväg (senast dagen före) till kanelbullen@snso.se . Det ger oss bättre möjligheter att hjälpa dig genom att anpassa bemanningen.

När, var, hur?

Tisdagar mellan kl 13 och 15 i v43 – v46 kommer försöket att pågå.
Det innebär : 20 okt, 27 okt, 3 nov och 10 nov.

Vi använder verktyget Zoom, vilket innebär att du når oss från din hemmiljö; Coronasäkert och transportfritt. Du kan besöka oss med enbart några klick! Även vi som hjälper dig kommer att sitta hemma.

Du använder din smarta mobil, surfplatta eller dator (som behöver ha Internet, kamera, mikrofon och högtalare).  Du behöver ha appen Zoom Cloud Meetings (på datorn Zoom Client for Meetings) installerad.

Här finns en länk till alla mötena:

Alternativt kan du starta appen Zoom Cloud Meetings i din dator/mobil/surfplatta och ange denna möteskod och dess lösenord:

  • Meeting ID: 868 9011 4644, Passcode: 640197

Strax före varje möte kommer vi att skicka ut en påminnelse via mejl, där länken och koderna upprepas.

Om du har problem att ansluta dig – skicka ett mejl till kanelbullen@snso.se med ditt telefonnummer så hjälper vi dig att komma in.

Vad händer?

Vi försöker att efterlikna den fysiska Kanelbullens verksamhet, vilket innebär att det går till ungefär såhär:

  1. Ingen förbokning. Kom när du vill, med vilken typ av enhet du vill (mobil, surfplatta, dator).
    Men visst – ju större skärm, desto mer ser och förstår du.
  2. Till att börja med hamnar du i Zooms väntrum (=korridoren utanför).
  3. En i taget släpps in.
  4. Först får du presentera dig för ”Kanelbullechefen” (@Chef) och berätta vad du vill ha hjälp med. Under försöksperioden kan du också välja att vara en åskådare som bara tittar in för att se hur det går till.
  5. Ett antal Zoom & Supportkunniga personer kommer att finnas på plats. @Chefen sätter dig i ett eget litet mötesrum med en ledig person som har rätt kompetens för att lösa ditt problem. Eventuellt kan någon bisittare få hänga på också.
  6. Problemlösningen kan gå till på flera olika sätt:
    1. Ni pratar om problemen och kläcker en idé om hur man kan komma vidare.
    2. Stödpersonen kan visa dig hur lösningen ser ut på sin dator/mobil.
    3. Du kan visa hur det ser ut på din enhet med funktionen ”Share screen”.
      Stödpersonen berättar för dig hur det går till.
    4. Stödpersonen kan, om du har en dator, även göra ”Request Control”,  dvs be att få köra din dator på distans och i bästa fall åtgärda dina problem. Detta fungerar bara på PC och Mac.
    5. När ni är klara lämnar du @Digital och stödpersonen återvänder till huvudmötet.
  7. Under tiden som problemlösningen pågått i ert mötesrum fortsätter verksamheten i @Digital – nya hjälpsökande tas emot och vi andra ”småpratar”. Vid diskussionerna gör vi som man brukar, dvs har tystade mikrofoner och räcker upp handen om man vill säga något.

Detta är egentligen ingen Zoom-skola, men under de första veckorna kommer ett mötesrum att vara reserverat för de som vill diskutera och träna på Zoom.

Förbered dig gärna

Den första tröskeln kan vara besvärlig att ta sig över. Därför ber vi dig, innan första besöket, att:

Om du ändå känner dig osäker på Zoom, kontakta gärna någon Zoom-kunnig stödperson i god tid före mötet för att få hjälp. Här ser du den listan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1li7jyDSV4OFNUlH3RotchQdD5Wts0xTCn0cDlExGxyM/edit#gid=0

Till sist

Efter försöksperioden kommer vi att utvärdera om detta är ett bra sätt att arbeta på i fortsättningen.

Välkommen!

Lars Andersson, m fl
SeniorNet Södermalm


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Medlemmar som vill hjälpa till, t.ex. med att ge support och undervisa är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Logga in på något SeniorNet-forum …

... för att t.ex ställa eller besvara en fråga i Datorbiten. Eller för att bara läsa inlägg. SeniorNets Forum är för närvarande stängt!!!

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top