Digitalt försök

Kanelbullen öppnas på nätet som IT-Café för seniorer

Vi (några stödpersoner) kommer på försök i några veckor att erbjuda en digital version av Kanelbullen (@Digital). Det är kostnadsfritt att besöka den.

Vad kan du få hjälp av oss med?

Du kan….

  1. Få prata med en stödperson och ställa allmänna frågor om teknik, bredband, mobiler, etc.
  2. Få hjälp med att lösa problem med din mobil, surfplatta eller dator, i vissa fall direkt.
  3. Tyvärr inte få hjälp med uppgifter som kräver fysisk tillgång till din enhet, t ex byta SIM-kort i en mobil.
  4. Inte heller få låna en dator, skrivare eller skanner.

Du får gärna skicka in dina frågor i förväg (senast dagen före) till kanelbullen@snso.se, så har vi lättare att hjälpa dig.

När, var, hur?

Fyra tisdagar mellan kl 13 och 15:  20 okt, 27 okt, 3 nov och 10 nov.

Vi använder Zoom, så du når oss digitalt från din hemmiljö; Coronasäkert och transportfritt. Du kan besöka oss med enbart några klick! Även vi som hjälper dig kommer att sitta hemma.

Du använder din smarta mobil, surfplatta eller dator (som behöver ha Internet, kamera, mikrofon och högtalare).  Du behöver ha appen Zoom Cloud Meetings installerad. På dator heter den Zoom Client for Meetings.

Här finns en Zoomlänk till alla mötena:

Alternativt kan du starta appen Zoom Cloud Meetings i din dator/mobil/surfplatta och ange den här möteskoden och dess lösenord:

  • Meeting ID: 868 9011 4644, Passcode: 640197

Om du har problem att ansluta dig – skicka ett mejl till kanelbullen@snso.se med ditt telefonnummer så hjälper vi dig att komma in.

Förbered dig gärna

Den första tröskeln kan vara besvärlig att ta sig över. Därför ber vi dig innan första besöket att:

Har du ett problem som du vill visa upp så behöver du kunna visa skärmen på din enhet för oss (Share Screen).

Känner du dig ännu osäker på Zoom, kontakta gärna någon av våra Zoom-kunniga stödpersoner i god tid före mötet för att få hjälp. Här ser du den listan:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1li7jyDSV4OFNUlH3RotchQdD5Wts0xTCn0cDlExGxyM/edit#gid=0

Vad händer?

Vi försöker att göra ungefär som på den fysiska Kanelbullen:

  1. Kom när du vill mellan kl 13 och 15 och med vilken typ av enhet du vill.
    Men visst – ju större skärm, desto mer ser och förstår du.
  2. Du kan råka hamna i Zooms väntrum (=korridoren utanför).
  3. När du släpps in får du presentera dig och berätta vad du vill ha hjälp med. Du kan också välja att titta in som åskådare bara för att se hur det går till.
  4. Ett antal kunniga personer kommer att finnas redo. Du flyttas till ett eget litet mötesrum tillsammans med en ledig person som har rätt kompetens för att lösa ditt problem. Eventuellt kan någon bisttare få hänga med.
  5. När ni är klara lämnar du mötet och stödpersonen återvänder till huvudmötet.
  6. Under tiden tas nya hjälpsökande emot i huvudmötet.

Under de första veckorna kommer ett mötesrum att vara reserverat för de som vill diskutera och träna på Zoom.

Till sist

Efter försöksperioden kommer vi att utvärdera om detta är ett bra sätt att arbeta på i fortsättningen.

Välkommen!

Lars Andersson, m fl
SeniorNet Södermalm


Välkommen till

SeniorNet Södermalm

Kanelbullen, vårt Internetcafé, finns på Rosenlundsgatan 44A, dit alla seniorer är välkomna. Klicka här för våra öppettider.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Medlemmar som önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan boka stöd på våra fasta supporttider eller på annan tid efter överenskommelse.

Medlemmar som vill hjälpa till, t.ex. med att ge support och undervisa är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 1000 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top